פיפ״א, ארגון הכדורגל העולמי, הכריז במאי 2025 על השקת בלוקצ׳יין ייעודי משלו המבוסס על טכנולוגיית Subnet של רשת אבלאנץ׳ (Avalanche). מהלך זה מסמן מעבר מהשימוש הקודם ברשת אלגורנד (Algorand), ששימשה את פיפ״א בצעדיה הראשונים בעולם ה-Web3, כולל שוק ה-NFT ״FIFA Collect״ שהושק לקראת גביע העולם לקבוצות 2023 בערב הסעודית.
המעבר לבלוקצ׳יין עצמאי נובע ממספר סיבות מרכזיות, כאשר העיקריות הן שליטה, יכולת הרחבה ושילוב עם מערכות אקולוגיות קיימות. עם בלוקצ׳יין משלה, פיפ״א מקבלת שליטה מלאה על שכבת הפרוטוקול, מה שמאפשר לה להחליט כיצד נכסים דיגיטליים מונפקים, כיצד משחקים משתלבים וכיצד משתמשים מתקשרים עם המוצרים שלה - ללא תלות בהחלטות של גורמים חיצוניים.
פיפ״א משרתת קהל של למעלה מ-5 מיליארד אוהדים ברחבי העולם, לפי נתוני הארגון עצמו שפורסמו לאחר מונדיאל 2022. במהלך הטורניר בלבד, פיפ״א דיווחה על יותר מ-1.5 מיליארד צופים במשחק הגמר. תשתית בלוקצ׳יין צריכה להתמודד עם עליות קיצוניות בביקוש במהלך אירועים כאלה, וארכיטקטורת ה-Subnet של אבלאנץ׳ מאפשרת לפיפ״א לצמוח באופן עצמאי מהרשת הרחבה יותר של אבלאנץ׳.
בניגוד לאלגורנד, שאינה תואמת EVM (Ethereum Virtual Machine), הרשתות המשניות של אבלאנץ׳ תומכות ב-EVM כברירת מחדל. זה מאפשר לבלוקצ׳יין של פיפ״א לתקשר באופן טבעי עם המערכת האקולוגית הרחבה יותר של אתריום, מפתחים יכולים להעביר חוזים חכמים בקלות רבה יותר, ומשתמשים יכולים להתחבר באמצעות ארנקים סטנדרטיים כמו MetaMask, Trust Wallet ואחרים. זה מפחית את חיכוך ההצטרפות ופותח את הדלת למעורבות רחבה יותר מקהילת ה-Web3.
עם השקת הבלוקצ׳יין הייעודי של פיפ״א, אוהדים כבר מתחילים לראות את הגל הראשון של מוצרים וחוויות שנבנו עליו - החל מפריטים דיגיטליים משודרגים ועד משחקים מבוססי בלוקצ׳יין ופלטפורמות מבוססות טוקנים לאוהדים.
פלטפורמת ה-FIFA Collect, פלטפורמת הפריטים הדיגיטליים הרשמית של הארגון, עברה באופן מלא מאלגורנד לבלוקצ׳יין החדש מבוסס אבלאנץ׳ נכון ליוני 2025. בפלטפורמה המשודרגת, אוהדים עדיין יכולים לקנות ולסחור ברגעים מרגשים מטורנירי פיפ״א כ-NFT, אך כעת חלק מה-NFT הללו מגיעים עם תועלת נוספת.
לדוגמה, פריטים מסוימים מציעים כעת הטבות בעולם האמיתי, כמו כרטיסים לגביע העולם לקבוצות 2025 או הפצות בלעדיות הקשורות לגביע העולם 2026. FIFA Collect הפכה גם לקלה יותר לשימוש הודות לשילוב טוב יותר של ארנקים ומהירויות עסקה מהירות יותר.
פיפ״א נכנסת גם לתחום משחקי הבלוקצ׳יין באמצעות משחק מובייל חדש בשם FIFA Rivals, שפותח עם Mythical Games ו-Bacon Games. המשחק צפוי להיות מושק ברחבי העולם ביוני 2025 ומתוזמן עם גביע העולם לקבוצות.
בניגוד למשחקי כדורגל מסורתיים, FIFA Rivals נשען על פעולות בסגנון ארקייד ומשחקיות פנטזיה. שחקנים יבנו ויתאימו אישית קבוצות, יתחרו במשחקים חיים ויאספו כרטיסי שחקנים דיגיטליים, שכולם קיימים כ-NFT. פריטים אלה בתוך המשחק ניתנים למסחר על הבלוקצ׳יין של Mythos, מה שאומר שהאוהדים באמת בעלים של מה שהם מרוויחים או קונים ויכולים לקחת את הנכסים הללו מעבר לסביבת המשחק.
הבלוקצ׳יין של פיפ״א פותח גם את הדלת למערכות אקולוגיות חדשות מונעות אוהדים. אחד הבולטים ביותר הוא 0xFútbol, פרויקט קהילתי שנבנה על אבלאנץ׳ שמנסה להביא אוהדים קרוב יותר למשחק באמצעות בעלות דיגיטלית והשתתפות אינטראקטיבית.
הפלטפורמה, שהושקה ביוני 2025, מתמקדת סביב הטוקן FUTBOL, שמשמש כנכס מאחד במספר אפליקציות ומשחקים. אוהדים יכולים להשתמש בטוקן בשווקי חיזוי, להשתתף במשימות בנושא טורנירים ולהרוויח תגמולים על השתתפותם. המטרה לטווח הארוך היא לתת לאוהדים יותר חלק בספורט עצמו.
המעבר של פיפ״א לבלוקצ׳יין תואם-EVM משלה, שנבנה על אבלאנץ׳, מסמן שינוי משמעותי באופן שבו אוהדים ברחבי העולם יכולים להתחבר לספורט. באמצעות אימוץ תאימות EVM, פיפ״א מאפשרת לאוהדים להשתמש בארנקים מוכרים כמו MetaMask ו-WalletConnect. מעבר זה מפשט את הגישה למשתמשים, במיוחד בשווקים מתעוררים, על ידי הסרת הצורך בארנקים מיוחדים שנדרשו קודם לכן בפלטפורמות כמו אלגורנד.
כתוצאה מכך, אוהדים יכולים להשתתף בקלות רבה יותר בפריטים דיגיטליים, משחקים וחוויות אחרות מבוססות בלוקצ׳יין. דרך פלטפורמות כמו FIFA Collect ומשחקים כמו FIFA Rivals, תומכים יכולים להיות בעלים של נכסים דיגיטליים, להרוויח תגמולים ולהשתתף בחוויות אינטראקטיביות.
השילוב של טכנולוגיית בלוקצ׳יין על ידי פיפ״א מייצג צעד לקראת עתיד מחובר ומשתתף יותר עבור אוהדי כדורגל בכל העולם, והוא צפוי להשפיע על אופן הצריכה של ספורט בכלל ושל כדורגל בפרט בשנים הקרובות.
חדשות, ניתוחים, והצעות מגוונת ישירות לתיבת האימייל שלכם!